21 Nisan 2015 Salı

Sağlık. Yaşlılıkta Beslenme


YAŞLILIK DÖNEMLERİNDE BESLENME DEĞİŞİKLİKLERİ
                                             
Yüz yılımızda  yaşam  standartlarının  yükselmesiyle  birlikte  ortalama  İnsan  ömrü de uzamıştır.
                              
Toplumda  sayısı  giderek  artan  yaşlıların  sağlıklı  bir yaşam  sürmesi  doğru ve  yeterli beslenmeyle  ilgili  olduğundan   bu  konu  büyük  bir  önem  taşır.

Beslenme  konusunda  gençlik  yıllarında  başlayan  hatalar  ilerki yıllarda   ağır  fiziksel  bozuklara   yol açabilir.

Yapılan araştırmaya  göre   Batı   toplumlarında  insanların   yüzde   15 20'sinde  yetersiz   yüzde  20 30'u  ise gereğinden   fazla  beslenmektedir.

Yeterli  bir kalori   ihtiyacını  karşılayacak   kiloyu  koruyacak  bir beslenme  dengeli  beslenme ile sağlanır.  



                        BESLENMENİN  ÖNEMİ

Yaşlılarda  genellikle  gelir düzeyinin  düşük  olması  nedeniyle   yetersiz   kalori  içeren  günlük  1500 kalori   bir beslenme  ile vitamin  özellikle  A C kalsiyum, demir  ve çinko  eksikliği görülür. 

Bu durumda  hekimin önerilerine  göre  vitamin ve mineral  desteği  sağlanabilir.
Yaşlının  beslenme  durumunu   belirleyen   öteki  etkenler  sosyo ekonomik, durum, yaşlılıkta 
vücutta  oluşan   değişiklikler   düşkünlük  kronik   hastalıklar ile  ruhsal   sorunlardır.  zayıflama   ya da  şişmanlama  ile kemik  yapısındaki  güçsüzlük  düzenli beslenme  ve fiziksel 

Eğzersizlerle  önlenebilir. Bazı  besinlerin  eksikliği  beyin işlevlerinin  azalmasına  ve davranışlarda  değişikliklere  neden olabilir  Bağışıklık  sisteminin   işlevleride   beslenmeye  bağlıdır. 

Hasta  ya da  yatalak  yaşlıların  hastanelerde  kötü beslenmesi  yaraların  geç iyileşmesine  uzun  süre  yatanlarda   yaraların  oluşmasına  ve hastalığın   uzamasına   yol açar.


                                           DENGELİ  BESLENME


Yaşlı  bir insanın, fiziksel  durumunu   koruması için  nasıl  beslenmesi  gerekir? Yaşlıların  besinlerle  aldıkları  toplam   kalorinin  yüzde  55 60'ı  karbonhidrat, yüzde  25 30' lipitler  ve yüzde  15 20'si  proteinlerden   elde  edilmelidir. 

Dengeli  beslenme için yeterince  vitamin ve mineral  alınmalıdır.  Besinlerdeki  kalsiyum  miktarı  da önemlidir.  bu  miktar  düşük olduğunda  kemiklerin  dayanıklığı  azalır ve  osteporoz   gelişir.

En önemli  kalsiyum  kaynakları  süt ve  süt ürünleri, yeşil sebzeler, pancar,  yumurta,  baklagiller,  ve meyvelerdir. 

Besinlerle  günde 10 15 mili gram  sindirile bilir. demir alınması gerekir.  Kandaki  alyuvar miktarının   azalmaması için  krom,  bakır,  ve çinko da   alınmalıdır.

Yaşlılıkta  özellikle  C ve  B'12  vitaminleri de  önemlidir. bunların  eksikliği  zihinsel  kapasitesinin  azalmasına  yol  açar.

Yaşlılıkta  alkollü  içecekler   konusunda  daha  dikkatli  olunmalıdır.   Yaşlanmayla  birlikte 
etenolün  olumsuz  etkileri   ve vücudun alkole  karşı duyarlılığı  artar.  Özellikle  yaşlılarda   kronik  hastalıklar  ve bu  hastalıklar  nedeniyle   kullanılan  ilaçlar  alkolün  verebileceği  zararı  artırabilir.

Alkol  yaşlanmayı   hızlandırır, uyarıcıdan  çok  baskılayıcı  etkisi  olduğundan  zihinsel  işlevleri  yavaşlatır.  dikkati  değerlendirme  yeteneğini  reflesksleri  ve düzenleme  yeteğini  azaltır. 

Yaşlılarda  günlük  alkol dozu   kişiye  ve fiziksel  duruma  göre  değişirse de  erkekler için 50 gramın  altında  kadınlar için  30 gram  olmalıdır.




Share
Bizi Takip Edin

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder